کسب و کار اینترنتی از توهم تا واقعیت … !!!

کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی

این روزها همه عشق دیجی‌کالا پیدا کرده‌اند! البته نه خود دیجی‌کالا، بلکه مدل کسب و کار، شهرت و درآمد دیجی‌کالاست که همه را مجذوب خود کرده. از کاسب‌های سُنَّتی بازار گرفته تا دانشجوهای جویای نام، به دنبال راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستند. تعداد دیگری هم با این استدلال که « بامیلو و دیجی‌کالا جایی برای رقابت باقی نگذاشته‌اند» به فکر ایجاد یک نوع دیگر از کسب و کار اینترنتی هستند. وبسایت‌های دانلود فیلم و موسیقی، بانک‌های اطلاعاتی و سرویس‌های آنلاین، از جمله ایده‌هایی هستند که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است.

کسب و کار آنلاین
کسب و کار آنلاین

توهم…

اما چرا در عمل با تعداد زیادی وبسایت راکد و بلااستفاده در مقابل معدودی از کسب و کارهای پر رونق آنلاین روبه‌رو هستیم؟
برای جواب به این سوال باید توجه کرد که جامعه ما با تجارت الکترونیک در شرایطی مواجه شده است که هنوز زیرساخت‌ها و الگوی فکری لازم برای کسب و کارهای مدرن را در خود ایجاد نکرده است و این ناسازگاری باعث شده تا ما در مورد کسب و کارهای آنلاین دچار توهم بشویم. چه توهمی؟ عرض می‌کنم خدمتتان! 🙂

کسب و کار اینترنتی چیزی شبیه به معدن طلا یا چاه نفت!

اگر فکر می‌کنید با پیاده سازی یک ایده خلاقانه در قالب یک وبسایت می‌توانید در خانه بشینید و از شنیدن صدای اس‌ام‌اسِ واریزِ پول به حسابتان لذت ببرید، متاسفانه سخت در اشتباهید! در مورد ساخت اپلیکیشن‌های موبایل و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم این تَوَهُّم وجود دارد. این‌گونه فعالیت‌ها امکان درآمدزایی را دارند؛ اما برای به نتیجه رسیدن این سناریوها، لازم است برای پیشرفت و بازدهی آنها وقت و انرژی مصرف کرد. پس لطفا رویای تخمه شکستن در خانه را کنار بگزارید! و البته اگر قصد اضافه کردن بخش آنلاین را به کسب و کار فعلی خود دارید لازم است حداقل به همان اندازه که برای بقای کسب و کار سنتی خود وقت و انرژی می‌گزارید نیز برای بخش آنلاین آن هم زمان و تلاش در نظر بگیرید. کسب و کارهای آنلاین مزایای بسیار زیادی دارند اما تصور اینکه در فضای تجارت الکترونیک نیازی به تلاش نیست و کارها به صورت خودکار پیش می‌روند؛ توهمی بیش نیست!

فقط یک وبمستر لازم است!

یک وبمستر متوسط می‌تواند برای شما یک وبسایت معمولی را پیاده‌سازی و اجرا کند. اما بخش بزرگی از نیازها به فراموشی سپرده شده است. در حوزه‌های فکری، مدیریتی و تصمیم‌گیری نیاز به نیرو‌های متخصص و با کیفیتی هست که بتوانند تصمیمات موثری بگیرند؛ تهیهٔ بیزینس پِلَن، اِستِراتِژی فروش، برندسازی و ساختارمند کردن فرآیندها از جمله مواردی هستند که برای تحقق آنها باید تخصص لازم را در کسب و کار خود درون سازی کنیم. پس از این مرحله برای اجرا کردن تصمیمات به تعدادی نیروی اجرایی نیاز است تا نقش اپراتور را در سیستم بازی کنند. البته شاید بتوان استخدام نیروهای اپراتوری را مدتی به تعویق انداخت اما در نهایت برای توسعهٔ یک کسب و کار لازم هستند.

همه چیز مفت تمام می‌شود!

حتی اگر ایده شما نیاز به تخصص زیادی نداشته باشد! و بتواند توجه مشتریان و مخاطب‌ها را به خود جلب کند. دقیقا به دلیل توجه کاربران به سمت سرور شما، لازم است برای توسعه، تامین و نگهداری سرور خود هزینه کنید. به طور کلی هر چیز به درد بخوری، هزینه‌های خاص خودش را دارد. هرچقدر کسب و کار آنلاین شما بیشتر رونق داشته باشد به همان میزان هزینه‌هایی که برای زنده ماندنش لازم است پرداخت کنید بالا می رود. تبلیغات، پشتیبانی، زیرساخت‌ها و پرسنل از جمله هزینه‌های رو به افزایش شما هستند.

واقعیت…

محدودیت‌ها کم‌رنگ می‌شوند

در کسب و کار آنلاین می‌توانید به ایده‌های بزرگی فکر کنید. هیچ چیز جلودار شما نیست. هرچقدر سرمایه،تلاش و تخصص بیشتری به کار بگیرید؛ بیشتر پیشرفت خواهید کرد. اما در کسب و کارهای سنتی، افزایش منابع تا مقدار مشخصی می‌تواند موجب افزایش بازدهی شود. که این مقدار وابسته به گنجایشِ شغل شماست. فرض کنید ۵ میلیارد تومان خرج توسعه یک  آرایشگاه مردانه حوالی منزلتان کنید. ۲۰ ملیون تومان اولی که به این مجموعه تزریق کردید؛ شاید بتواند موجب افزایش راندمان آن شود اما این شغل گنجایشی بیش از این ندارد و باقی‌مانده پولِ خیالی خودتان را دور انداخته‌اید!

امکان تولید ارزش افزوده بالایی وجود دارد

وب برای ما شرایطی ایجاد می‌کند که خدمات و محصولات ما بسیار بیشتر از منابع موردنیازشان ارزشمند واقع شوند. و این یعنی «ارزش افزوده» به مقدار خیلی، خیلی زیاد! و البته در کنار ارزش افزوده مستقیم هر کالا و خدمات، فعالیت‌های آنلاین بستر ساز شرایط مساعدی برای به سود رسیدن موارد دیگر هم خواهند بود.

اتمسفر مدرن

از خوبی‌های کسب و کار اینترنتی این است که فضای کسب و کار شما را انسان‌های مدرن پر کرده‌اند. از همکاران گرفته تا مشتریان این نوع کسب و کار اهل تکنولوژی هستند. در چنین محیطی احتمال آنکه با بسیاری از ناملایمات دنیای سنتی روبه‌رو شوید بسیار کم خواهد شد.

تعادل…

دنیای کسب و کار اینترنتی پر است از خوبیها، اما اصلا جایی برای کم کاری نیست. هر کسی حال و حوصلهٔ بلندپروازی‌های جسورانه را دارد. به خوب جایی آمده. شاید هیچ جای دیگری نتوان اینقدر دورخیز کرد و برای پرواز زور زد و شاید هیچ جای دیگر اینقدر فضا برای جولان دادن به ما ندهند. اما برای هر پروازی باید بال زد…

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در یادداشت

توسط علیرضا پورعابدین

من در این گوشه خودساخته‌ام؛ نون و ماستی دارم. روزگارم بد نیست...

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *